Filmiplakat

Filmiplakat (ehk filmiposter) on filmi kunstipärane reklaamtrükis. Plakat on treileri kõrval filmi turundamisel enimkasutatav visuaalne materjal ja tänavapildis kindlasti kõige silmapaistvam osa filmi turundusest. Seepärast on plakat nagu filmi visiitkaart. Eriti tähtsaks muutub filmiplakat festivalidel, sest aitab filmil festivalimöllus teiste seast välja paista. 

Plakati loomisele eelneb täpse turundusstrateegia koostamine, millest plakati loomisel lähtutakse. 

Plakati kujundamisel järgitakse sageli kindlaid rõhuasetusi. Esiteks annab plakat märku filmi tugevustest (st kas tegemist on „väärtfilmiga“) – kui filmis on kuulsad näitlejad, on mõistlik neid plakatil kujutada. Kui plakatil on rõhutatud (tuntud) režissööri nime, siis viitab see autorifilmile – film on rõhuga autori nägemusel ja stiilil. Teiseks annab plakat edasi filmi tooni, žanrit ja stiili – kui tegemist on põnevusfilmiga, siis tuleks plakatil kujutada kõrgendatud tundeid ja pinget, kui tegemist on komöödiaga, siis tuleks plakatil kujutada midagi naljakat. Lõpuks annab plakat edasi vihjeid filmi teema, tegevuskoha ja ajastu kohta. Näiteks viitab plakatil laialt naeratav peategelane sellele, et filmis on oluline teema õnn. Kui plakatil on kasutatud Manhattani panoraami, võime järeldada, et tegevus toimub New York’is. (Kerrigan 2010: 133)

Filmiplakatitel on mitu erinevat alltüüpi. Neid võib otstarbe järgi jagada järgnevalt: 

  1. Õrritusposter (ingl teaser poster) – seda tüüpi plakatil ei ole enamasti filmitegijate nimesid, plakatil on vähedetailne kujutis (sageli mõnest tegelasest) ja sellele on sageli märgitud kuupäev või sõnad „varsti kinodes“. Hollywoodi filmide puhul lastakse õrritusposter välja isegi aasta või kaks enne filmi esilinastust.  
  2. Eelposter (ingl advance poster) – sisaldab rohkem detaile filmi kohta kui õrritusposter. Sageli on sel kujutatud filmi keskset tegevust.    
  3. Lõplik filmiplakat – plakatil on kujutatud peamised tegelased ja mingi keskne tegevus, mis annab edasi filmi tooni ja atmosfääri, plakatil on filmitegijate nimed. Sellel on sageli ka lööklause (ingl tag line). Tihti tehakse filmiplakatist mitu erinevat versiooni erinevate turgude jaoks.
  4. Tegelasposter – filmi tähtsamatele tegelastele loodud plakat. Tegelasposter võib olla kasutusel nii õrrituspostrina kui ka lõpliku filmiplakatina.  

Filmiplakateid saab eristada ka stiili järgi. Samas on plakatite loomisel enimkasutatud värvikombinatsioonid ja kompositsioon kunstiajaloos välja kujunenud ammu enne filmikunsti sündi. (Kerrigan 2017: 1331)

Mirjam Korsten

  1. Kerrigan, F. (2010). Film Marketing. New York, Oxford: Elsevier. ↩︎